Vanos repair Verzend logos

Meer over VANOS problematiek

 

OORZAAK EN OPLOSSING

BMW heeft gebruik gemaakt van NBR (Nitrile Butadine Rubber) O-ringen en afdichtingen. De praktijk heeft uitgewezen dat deze O-ringen een te lage kwaliteit hebben voor de toepassing waarvoor ze gebruikt zijn. De O-ringen worden hard en verliezen hun voorspanning (al na 40.000 tot 60.000 km). Het gevolg is dat de plunjer/zuigerafdichtingen intern gaan lekken zodat niet meer de juiste nokkenastiming bewerkstelligd kan worden. Daarnaast hebben de lagers van de getande/tandwiel-as(sen) overmatige speling waardoor klapperen kan optreden (ratelend geluid).

Door toepassing van speciaal gefabriceerde VITON* (synthetisch rubber en fluor elastomeer) en Teflon (PTFE) O-ringen/afdichtingen zal de VANOS unit, na revisie weer perfect functioneren en ook goed blijven werken, in tegenstelling tot een nieuwe originele unit van BMW.

De oplossing voor de overmatige lager speling is het plaatsen van nieuwe aangepaste lagerbussen.

*VITON is bij uitstek geschikt voor de Automotive gezien haar zeer hoge temperatuur en chemische bestendigheid.
 



VOOR WELKE BMW's IS DIT VAN TOEPASSING:

In principe komt elke BMW 6 cilinder (benzine) vanaf 1993 tot 2006 in aanmerking voor een VANOS revisie.

In onderstaande tabel ziet U de meest toegepaste enkele en dubbele VANOS, echter een compleet overzicht kunt u hier downloaden.

Enkele VANOS [M50TU, M52]                

Dubbele VANOS [M52TU, M54, M56]                  

3-serie

E36   1993-1997

3-serie

E46   1998-2005

5-serie

E34   1993-1995

5-serie

E39   1999-2003

 

E39   1996-1998

 

E60/E61   2002-2005

7-serie

E38   1995-1998

7-serie

E38   1998-2001

Z3 roadster 2.8

E36   1996-1998

 

E65/E65   2002-2005

Z3 Coupe 2.8

E36   1996-1998

Z3

E36   1998-2002

 

 

Z4

E85   2002-2005

 

 

X3

E83   2003-2006

 

 

X5

E53   2000-2006


Voor M-motoren Euro S50 (enkele en dubbele VANOS), en de 8 cilinder M62TU zijn alle revisie-onderdelen beschikbaar.

Voor de S54 is een revisie set op komst.